miércoles, 31 de mayo de 2017

Avaluar per aprendre


Vull dedicar una entrada a l’avaluació ja que durant tota la meva escolarització se’ns ha avaluat a tots per igual i això no és res inclusiu ja que no tothom és igual, tots aprenem de manera diferent i no se’ns pot avaluar de la mateixa manera.

Aquesta imatge representa molt bé el model d’avaluació tradicional:
Resultado de imagen de evaluacion inclusiva
 

Per això, nosaltres hem d’intentar canviar aquesta perspectiva i hem de crear una avaluació justa, adaptada al nostre alumnat perquè tothom pugui tenir èxit segons les seves característiques, necessitats, estil i ritme d’aprenentatge...
Hem d’intentar cercar recursos i diferents estratègies metodològiques que ens serveixen per fer una avaluació adaptada a les necessitats de cada un. S’ha de deixar de banda l’examen tradicional en el que els alumnes només transmeten una informació quasi ni processada ja que en moltes ocasions estudien del llibre i una vegada que han fet l’examen ja no s’enrecorden de res. Per això, l’avaluació ens ha de servir per veure que és capaç de fer l’alumne a partir dels coneixements apresos, com els pot aplicar, etc. Hem de fomentar a les aules l'autoavaluació i la coavaluació per part dels alumnes ja que ells són els protagonistes i han de tenir la capacitat d'autoavaluar la seva feina realitzada

Pel que he pogut anar aprenent al llarg d’aquests tres anys de carrera crec que una eina bona és que els alumnes creïn la seva pròpia carpeta d’aprenentatge durant el desenvolupament dels temaris ja que ells mateixos expliquen el que han après, especifiquen aspectes que han entès més o menys, aspectes que no s’han entès i, a més a més, fan una reflexió sobre el que han fet. D’aquesta manera això serveix per autoavaluar-se.

Seguint el que ens diu a la lectura “Avaluar per aprendre” creant una base d’orientació els alumnes es poden autoregular ja que resumeixen els coneixements que els alumnes han anat interioritzant durant tot el procés d’aprenentatge. Després, la mestra pot avaluar aquestes bases d’orientació mitjançant una rúbrica, aquesta és una bona eina per avaluar tot el procés.

Nosaltres a la classe vàrem fer el tema de “La classificació dels paral·lelograms” i vàrem crear una base d’orientació i una rúbrica per avaluar:

Base d’orientació

 
Rúbrica

 
Els alumnes han de conèixer què se’ls està avaluant i quins són els criteris que es segueixen. Per això, l’avaluació ha de ser compartida.

Recursos:
 
Sanmartí, N. (2010). Avaluar per aprendre. L’avaluació per millorar els aprenentatges de l’alumnat en el marc del currículum per competències. Generalitat de Catalunya. Departament d’Educació. Direcció General de l’Educació Básica i el Batxillerat.

https://www.tresorderecursos.com/

Aquest vídeo és molt interessant de na Neus Sanmartí.

No hay comentarios:

Publicar un comentario