jueves, 25 de mayo de 2017

Alumnat NESE en el meu centre. Mesures de suport i comportament del centre.


El meu centre on faig aquestes primeres pràctiques (practiqum 1) és el CEP Blanquerna ubicat a Marratxí. El curs que vaig agafar és primer de primària en el qual em trob amb una gran diversitat d’alumnat entre ells alguns diagnosticats amb NESE.

·         Dos alumnes amb Dificultats Específiques d’Aprenentatge (DEA): un alumne amb trastorn greu del llenguatge que requereix d’una ACI significativa amb el suport de la mestra de suport (PT) i l’especialista d’audició i llenguatge (AL) i una alumna amb dislèxia però aquesta està pendent de la valoració de l’orientadora (encara no està diagnosticada). Aquesta alumna ja ha repetit el curs de primer de primària i rep el suport de la PT en algunes ocasiones però no té cap ACI significativa.

·         Dos alumnes amb Necessitats Educatives Especials (NEE): un alumne amb síndrome d’Asperger que rep el suport de la PT (en el cas de les matemàtiques rep una ACI no significativa, també rep el suport de l’AT i en els primers mesos del curs venia un home de Gaspar Hauser també. És un alumne amb moltes capacitats i molt intel·ligent però a l’hora de les relacions socials i del raonament matemàtic té algunes dificultats. Un altre alumne amb un retard maduratiu que rep el suport de la PT i de l’AL i a més a més té una ACI significativa.


·         També, hi ha dos alumnes que són nouvinguts. Una alumne ve de Bulgària i va arribar que no sabia llegir ni escriure res. No sabia res de català i a millorat moltíssim. I l’altre alumne ve d’Argentina i tampoc coneixia l’idioma del català. Aquests dos alumnes reben el suport de l’AD (atenció a la diversitat).


A l’aula no hi ha més alumnes diagnosticats però hi ha un alumne amb possible TDAH es va fer la demanda a l’octubre i actualment estan pendents dels resultats de neuropediatria i psiquiatria. Aquest alumne es distreu constantment amb moltíssima facilitat i no es capaç de mantenir l’atenció almenys 20 minuts de la classe. Encara que no té cap diagnòstic fet rep el suport a l’aula de la PT i de l’AT.

Pel que fa a la resta de l’alumnat de la classe, cert és que hi ha 2 o 3 alumnes que necessiten que algunes vegades la PT estigui al costat seu en algunes de les activitats o a l’hora de fer els exàmens i alguna vegada reben alguna ACI no significativa ja que tenen dificultats per fer-les.


1.      Organització dels recursos humans i materials
Les mesures organitzatives que s’adopten estan condicionades por la dotació de plantilla que disposa el centre i pel tipus de necessitats educatives dels alumnes escolaritzats. El criteri general que s’adopta és aconseguir proporcionar als alumnes una resposta educativa adaptada a la diversitat de capacitats, interessos i ritmes d’aprenentatge dels alumnes a través de diverses mesures organitzatives centrades a facilitar al tutor i a la resta del professorat una intervenció més individualitzada.

El centre té dues aules per atendre als alumnes amb necessitats educatives especials i una aula d’audició i llenguatge. El centre té espais adequats per atendre a la resta d’alumnes NESE que no requereixen necessitats educatives especials però que sí necessiten suport especial dins el centre.

El centre per atendre als alumnes NESE té els següents especialistes:

-          Una psicopedagoga

-          Tres mestres especialistes en pedagogia terapèutica

-          Una mestra d’atenció a la diversitat

-          Una mestra especialista en audició i llenguatge

-          Dues Auxiliar Tècnica Educativa

 

 
 
 
 
 
 

 

2.      Funcions dels especialistes del centre a l’aula

Mestres de suport educatiu:

-          Es dediquen a fer suport de les àrees instrumentals (català, castellà i matemàtiques) durant 3 hores a la setmana encara que moltes vegades aquest suport es faci també de les altres àrees en el cas de haver de fer una prova del temari que han treballat, alguna fitxa... les mestres de suport s’encarreguen d’adaptar els exercicis, els exàmens, planificar activitat diverses, crear material adaptat en els casos d’alguns alumnes.

-          Intervé amb els alumnes escolaritzats en modalitat d’integració i amb aquells que el seu informe d’avaluació psicopedagògica, o en el seu posterior seguiment, la E.O.E.P. especifiqui la necessitat d’atenció per part del PT.

-          Les mestres de suport educatiu han de mantenir un contacte permanent amb les tutores dels alumnes.

-          Els grups de suport no hauran de superar els 3-4 alumnes per classe, aquesta mesura és extraordinària.

-          Algunes vegades el suport es fa dins l’aula amb tota la resta de l’alumnat però altres vegades aquests alumnes surten amb la mestra PT per realitzar altres activitats amb el petit grup a una altra aula.

-          L’equip docent té la responsabilitat d’elaborar per als alumnes que ho necessiten una adaptació curricular significativa o no significativa. En el meu cas, la mestra de suport s’encarrega de fer les ACI significatives i no significatives amb la resta de tutors i del professorat.

-          Col·labora amb el tutor en l’orientació/coordinació amb la família. (Quan hi ha tutories amb les famílies d’alumnes amb NESE la PT sempre hi és)

-          Coordinació i seguiment de les mesures proposades amb el tutor, la mestra d’AL i la resta de professorat ja que hi ha alguns alumnes que surten de l’aula amb l’AL per dur a terme unes activitats, amb la PT fent unes altres activitats i altres mestres i per això es necessita una coordinació i comunicació entre ells.


Mestra especialista en audició i llenguatge:

-          Realitza intervencions directes de suport, especialment referides a:

o   L’alumne amb trastorn greu del llenguatge

o   L’alumne amb retard maduratiu.

o   Trastorns de la parla que tenguin incidència en la lectoescriptura en l’educació primària.

o   Dèficit en les habilitats psicolingüístiques dels alumnes que, degut a les dificultats que presenten, l’equip d’orientació considera necessària la intervenció especialitzada de l’AL.

-          Elaborar amb la tutora adaptacions curriculars i participar en l’avaluació dels alumnes en l’àrea de comunicació i llenguatge amb alumnes amb deficiències auditives.

-          Valorar les necessitats educatives especials dels alumnes relacionats amb la comunicació i llenguatge.

-          La mestra d’AL ve dues hores a la setmana.


Auxiliar Tècnic Educatiu:

Aquesta mestra en un principi només venia a l’aula per atendre a l’alumne amb síndrome d’Asperger però degut a la diversitat d’alumnes amb necessitats que tenim a l’aula també és un suport i una ajuda per la resta (alumne amb possible TDA, alumnes NESE...):

-          Col·laborar en el disseny i execució de programes d’autonomia personal.

-          Col·laborar en el trasllat dels alumnes que ho necessiten, en els canvis d’activitat, entrades i sortides del centre amb l’objectiu de fomentar el desplaçament autònom de l’alumne.

-          Col·laborar de manera activa en l’atenció, vigilància i la cura d’aquests alumnes durant el temps d’esbarjo amb la finalitat de procurar una adequada relació amb la resta.

-          Col·laborar en el desenvolupament dels programes d’autonomia social, vinculats a hàbits de conducta i comunicatius de l’alumne amb NEE.

-          Donar reforç i suport mitjançant diverses alternatives per fomentar l’activitat autònoma i el desenvolupament de destreses i habilitats en els alumnes.

En el nostre cas, l’ATE assisteix a l’aula unes 8-9 hores a la setmana.


Mestra d’atenció a la diversitat:

Aquesta mestra ve a l’aula degut a que tenim dos alumnes nouvinguts i ve 2 hores a la setmana. Una de Bulgària i un d’Argentina:

-          Col·laborar en la creació de tasques, activitats, etc per treballar la comunicació i el llenguatge oral i escrit de les llengües que no coneixen els alumnes.

-          Participar activament en la creació de material necessari, en el cas que ho sigui.

-          Desenvolupar habilitats per treballar el vocabulari específic en català.

-          Coordinació amb el tutor i la resta de professorat de les actuacions que es duen a terme.

-          Col·laborar en l’avaluació.

No hay comentarios:

Publicar un comentario