El meu centre on faig aquestes primeres pràctiques (practiqum 1) és el CEP
Blanquerna ubicat a Marratxí. El curs que vaig agafar és primer de primària en
el qual em trob amb una gran diversitat d’alumnat entre ells alguns
diagnosticats amb NESE.
·
Dos
alumnes amb Dificultats Específiques d’Aprenentatge (DEA): un alumne amb
trastorn greu del llenguatge que requereix d’una ACI significativa amb el suport
de la mestra de suport (PT) i l’especialista d’audició i llenguatge (AL) i una
alumna amb dislèxia però aquesta està pendent de la valoració de l’orientadora
(encara no està diagnosticada). Aquesta alumna ja ha repetit el curs de primer
de primària i rep el suport de la PT en algunes ocasiones però no té cap ACI
significativa.
·
Dos
alumnes amb Necessitats Educatives Especials (NEE): un alumne amb síndrome
d’Asperger que rep el suport de la PT (en el cas de les matemàtiques rep una
ACI no significativa, també rep el suport de l’AT i en els primers mesos del
curs venia un home de Gaspar Hauser també. És un alumne amb moltes capacitats i
molt intel·ligent però a l’hora de les relacions socials i del raonament
matemàtic té algunes dificultats. Un altre alumne amb un retard maduratiu que
rep el suport de la PT i de l’AL i a més a més té una ACI significativa.
·
També,
hi ha dos alumnes que són nouvinguts. Una alumne ve de Bulgària i va arribar
que no sabia llegir ni escriure res. No sabia res de català i a millorat
moltíssim. I l’altre alumne ve d’Argentina i tampoc coneixia l’idioma del
català. Aquests dos alumnes reben el suport de l’AD (atenció a la diversitat).
A l’aula no hi ha més alumnes diagnosticats però hi ha un
alumne amb possible TDAH es va fer la demanda a l’octubre i actualment estan
pendents dels resultats de neuropediatria i psiquiatria. Aquest alumne es
distreu constantment amb moltíssima facilitat i no es capaç de mantenir
l’atenció almenys 20 minuts de la classe. Encara que no té cap diagnòstic fet
rep el suport a l’aula de la PT i de l’AT.
Pel que fa a la resta de l’alumnat de la classe, cert és
que hi ha 2 o 3 alumnes que necessiten que algunes vegades la PT estigui al
costat seu en algunes de les activitats o a l’hora de fer els exàmens i alguna
vegada reben alguna ACI no significativa ja que tenen dificultats per fer-les.
1.
Organització dels recursos humans i materials
Les mesures organitzatives que s’adopten estan condicionades por la dotació
de plantilla que disposa el centre i pel tipus de necessitats educatives dels
alumnes escolaritzats. El criteri general que s’adopta és aconseguir proporcionar
als alumnes una resposta educativa adaptada a la diversitat de capacitats,
interessos i ritmes d’aprenentatge dels alumnes a través de diverses mesures
organitzatives centrades a facilitar al tutor i a la resta del professorat una
intervenció més individualitzada.
El centre té dues aules per atendre als alumnes amb necessitats
educatives especials i una aula d’audició i llenguatge. El centre té espais
adequats per atendre a la resta d’alumnes NESE que no requereixen necessitats
educatives especials però que sí necessiten suport especial dins el centre.
El centre per atendre als alumnes NESE té els següents
especialistes:
-
Una
psicopedagoga
-
Tres
mestres especialistes en pedagogia terapèutica
-
Una
mestra d’atenció a la diversitat
-
Una
mestra especialista en audició i llenguatge
-
Dues
Auxiliar Tècnica Educativa

2.
Funcions dels especialistes del centre a l’aula
Mestres de suport educatiu:
-
Es
dediquen a fer suport de les àrees instrumentals (català, castellà i
matemàtiques) durant 3 hores a la setmana encara que moltes vegades aquest
suport es faci també de les altres àrees en el cas de haver de fer una prova
del temari que han treballat, alguna fitxa... les mestres de suport s’encarreguen
d’adaptar els exercicis, els exàmens, planificar activitat diverses, crear
material adaptat en els casos d’alguns alumnes.
-
Intervé
amb els alumnes escolaritzats en modalitat d’integració i amb aquells que el
seu informe d’avaluació psicopedagògica, o en el seu posterior seguiment, la
E.O.E.P. especifiqui la necessitat d’atenció per part del PT.
-
Les
mestres de suport educatiu han de mantenir un contacte permanent amb les
tutores dels alumnes.
-
Els grups
de suport no hauran de superar els 3-4 alumnes per classe, aquesta mesura és extraordinària.
-
Algunes
vegades el suport es fa dins l’aula amb tota la resta de l’alumnat però altres
vegades aquests alumnes surten amb la mestra PT per realitzar altres activitats
amb el petit grup a una altra aula.
-
L’equip
docent té la responsabilitat d’elaborar per als alumnes que ho necessiten una
adaptació curricular significativa o no significativa. En el meu cas, la mestra
de suport s’encarrega de fer les ACI significatives i no significatives amb la
resta de tutors i del professorat.
-
Col·labora
amb el tutor en l’orientació/coordinació amb la família. (Quan hi ha tutories
amb les famílies d’alumnes amb NESE la PT sempre hi és)
-
Coordinació
i seguiment de les mesures proposades amb el tutor, la mestra d’AL i la resta
de professorat ja que hi ha alguns alumnes que surten de l’aula amb l’AL per
dur a terme unes activitats, amb la PT fent unes altres activitats i altres
mestres i per això es necessita una coordinació i comunicació entre ells.
Mestra especialista en audició i llenguatge:
-
Realitza
intervencions directes de suport, especialment referides a:
o L’alumne amb trastorn greu del llenguatge
o L’alumne amb retard maduratiu.
o Trastorns de la parla que tenguin incidència en la
lectoescriptura en l’educació primària.
o Dèficit en les habilitats psicolingüístiques dels alumnes
que, degut a les dificultats que presenten, l’equip d’orientació considera necessària
la intervenció especialitzada de l’AL.
-
Elaborar
amb la tutora adaptacions curriculars i participar en l’avaluació dels alumnes
en l’àrea de comunicació i llenguatge amb alumnes amb deficiències auditives.
-
Valorar
les necessitats educatives especials dels alumnes relacionats amb la
comunicació i llenguatge.
-
La
mestra d’AL ve dues hores a la setmana.
Auxiliar Tècnic Educatiu:
Aquesta mestra en un principi només venia a l’aula per
atendre a l’alumne amb síndrome d’Asperger però degut a la diversitat d’alumnes
amb necessitats que tenim a l’aula també és un suport i una ajuda per la resta
(alumne amb possible TDA, alumnes NESE...):
-
Col·laborar
en el disseny i execució de programes d’autonomia personal.
-
Col·laborar
en el trasllat dels alumnes que ho necessiten, en els canvis d’activitat,
entrades i sortides del centre amb l’objectiu de fomentar el desplaçament autònom
de l’alumne.
-
Col·laborar
de manera activa en l’atenció, vigilància i la cura d’aquests alumnes durant el
temps d’esbarjo amb la finalitat de procurar una adequada relació amb la resta.
-
Col·laborar
en el desenvolupament dels programes d’autonomia social, vinculats a hàbits de
conducta i comunicatius de l’alumne amb NEE.
-
Donar
reforç i suport mitjançant diverses alternatives per fomentar l’activitat autònoma
i el desenvolupament de destreses i habilitats en els alumnes.
En el nostre cas, l’ATE assisteix a l’aula unes 8-9 hores
a la setmana.
Mestra d’atenció a la diversitat:
Aquesta mestra ve a l’aula degut a que tenim dos alumnes
nouvinguts i ve 2 hores a la setmana. Una de Bulgària i un d’Argentina:
-
Col·laborar
en la creació de tasques, activitats, etc per treballar la comunicació i el
llenguatge oral i escrit de les llengües que no coneixen els alumnes.
-
Participar
activament en la creació de material necessari, en el cas que ho sigui.
-
Desenvolupar
habilitats per treballar el vocabulari específic en català.
-
Coordinació
amb el tutor i la resta de professorat de les actuacions que es duen a terme.
-
Col·laborar
en l’avaluació.
No hay comentarios:
Publicar un comentario