La finalitat de la nostra feina tant com a mestres de
suport com a tutores és aconseguir una escola inclusiva per a tots i a totes
siguin quines siguin les característiques d’un o altre alumne.
Una educació o una escola inclusiva és aquella que crea i
planifica activitats i propostes que siguin lo suficientment obertes i
flexibles per què hi puguin participar tothom i arribar tots als mateixos
objectius encara que hi hagi alumnat a les aules amb necessitats. S’ha de
partir de la idea que tots els alumnes són diferents (no partim d’un únic
alumne per programar) i que tots tenen potenciar i aquí està la nostra feina
com a mestres, hem de treure profit a aquest potenciar dels alumnes i hem de
diversificar el canal d’expressió. Per poder treure i aprofitar-ho podem fer
experiments a partir d’una pregunta on els alumnes activen els seus
coneixements i augmenta l’interès per saber més.
Una metodologia que podem aplicar per aconseguir la
inclusió és l’aprenentatge cooperatiu on tots poden aprendre segons les seves
necessitats. D’aquesta manera és molt necessari que les mestres de suport
estiguin dins les aules ja que els alumnes amb necessitats es senten més
inclosos amb tot el grup classe al mateix temps que aquest suport pot
beneficiar-se la resta dels alumnes. Les mestres de suport no haurien d’agafar
als alumnes amb necessitats i dur-los fora de les aules perquè això no és un
model d’escola inclusiu.
A la lectura Aprendre junts per viure junts. Pla d'acció 2008-2015
especifiquen que, els objectius i actuacions que es desenvolupen a aquest pla
parteixen dels següents principis:
-
Inclusió.
-
Normalització.
-
Igualtat
d’oportunitats per a l’aprenentatge i la participació.
-
Atenció
educativa de proximitat.
-
Participació
i corresponsabilització.
Seguint el que ens diu a la lectura podem remarcar que la
perspectiva inclusiva és modificar o crear un entorn d’aprenentatge per a
tothom perquè tots hi puguin participar, és a dir, planificar activitats on
tots hi tenguin cabuda, activitats obertes i, una vegada creades, els mestres
poden anar en moments determinats amb algun alumne per a treballar algun
aspecte que tengui alguna dificultat.
D’aquesta manera, l’escola inclusiva és aquella que
afavoreix aconseguir aquests tres principis claus de l’educació inclusiva:
-
Presència
-
Participació
-
Progrés
He trobat enllaços interessants relacionats amb la
educació inclusiva com són algunes afirmacions i reflexions de na Guida Al·lès
o recursos per crear activitats i planificar de manera inclusiva. A més, podem
trobar molta informació interessant al bloc de na Guida Al·lès:
Lectures complementàries:
Ainscow, M. (2004). El desarrollo de sistemas educativos inclusivos:¿ Cuáles son las palancas de cambio. Journal of Educational Change, 5(4), 1-20. Recuperat de el 3 de març del 2016:
Echeita Sarrionandía, G., & Ainscow, M. (2011). La educación inclusiva como derecho: marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejuelo. Recuperat de el 3 de març del 2016: https://repositorio.uam.es/xmlui/handle/10486/661330
Generalitat de Catalunya Departament d’Educació (2005). Aprendre junts per viure junts Pla d’acció 2008-2015. Recuperat el 2 de febrer del 2017:
No hay comentarios:
Publicar un comentario